Historiaa

Vuoden 1996 asuntomessut järjestettiin Ylöjärvellä 12.7-11.8. Kävijöitä messuilla oli ennätykselliset 261224. Jo edellisenä vuonna tulevat veittijärveläiset olivat innostuneet rantasaunan rakentamisesta alueelle. Rantasauna-projektin ideoi ja saattoi alulle sittemmin yhdistyksen ensimmäinen puheenjohtaja Rauno Asonen. Veittijärven asukasyhdistyksen perustava kokous pidettiin 10.1.1996. Yhdistyksen tuore hallitus pyysi tarjouksia eri huvilavalmistajilta ja lopulta päädyttiin Kannalan huviloihin. Rakentamispäätös tehtiin 5.3.1996. Ylöjärven kunta vuokrasi yhdistykselle tontin Veittijärven rannasta ja niin rakentaminen saattoi alkaa. Aika ennen saunarakennuksen valmistumista oli hyvinkin vaiherikasta. Siitä riittäisi monen monituista juttua ja muisteloa. Muun muassa laituriin on mahdollista saada puhumalla lisää pituutta.

Varoja mökkiä varten hankittiin muun muassa myymällä messujulkaisuun mainostilaa, josta muodostuikin pääasiallinen tulonlähde. Mökin saaminen Veittijärven rantaan vaati lukuisilta ihmisiltä pyyteetöntä talkoohenkeä ja rutkasti aikaa, vaikka samalla heillä oli omakin "projektinsa" . Alkuvuosina yhdistys järjesti monia tapahtumia, joilla kerättiin varoja yhdistyksen pitämiseksi pystyssä ja samalla luotiin yhteishenkeä alueen asukkaiden kesken.

Elämä rantasaunalla ja sen ympäristössä kukoistaa yhä. Rantasauna on ahkerassa käytössä etenkin kesäaikaan. Mökin viereinen lentopallokenttä on kunnostettu beach volley-kentäksi. Rantaa on pidetty kunnossa ajamalla sinne hiekkaa ja karsimalla pusikoita. Itse mökkiä rapsutellaan sieltä täältä aina tarvittaessa. Uimaranta sopii erinomaisesti perheen pienimmillekin mataluutensa ansiosta.

Yhdistys perusti kotisivut ja sähköisen varauskalenterin 2012. Kotisivut on kätevä tapa tehdä yhdistystä tunnetuksi ja toimia samalla tiedotusvälineenä. Sähköistä varauskalenteria on helppo käyttää ja sieltä näkee yhdellä silmäyksellä mille päiville varauksia on tehty. Varaustilanne on reaaliajassa, joten omien varausten teko ja suunnittelu on joustavaa.